Banale Onzin Therapie
De zin van de onzin maar dan in muzikale vormen. Meeslepend dan weer tergend, vrolijk of diep triest; de draai is meestal onverwachts. Banale Onzin Therapie is voor mensen die niet in een hokje geplaatst willen worden. De live sessies zijn het effectiefst. Ook zijn er meerdere Banale Onzin Therapie sessies op cd uitgebracht. Het is een therapie die steeds meer aanhang vindt. Voor velen werkt het zelfs verslavend (lang leve onze groupies!).'B.O.T.' was rond uit bot. Toverbal was de meest bizarre inzending van de voorronde van de Grote Prijs van Nederland. Stront aan de knikker hit op radio Tweede-Eexlooermond. De Oen uit het Noorderplantsoen werd meteen de laatste Groninger hitploat! Carcasse en je bent meteen wakker. En Laat Maar,laat maar. Binnenkort zal de mensheid met de opvolger van 'Cream of the crap' verder moeten.
BOT BIO
PASPOORT:
Maximale lengte 60 centimeter
Overwegende kleur groenbruin
Kleur ogen oranje
Stand van de bek Bovenstandig
Vinnen Lange rug- en anaalvinnen Latijnse naam Pleuronectes
flesus
Familie Platvissen (Pleuronectidae)
Negen van de tien mensen denken bij een BOT direct aan een zoutwatervis. En dat klopt ook eigenlijk wel. Van origine is de BOT immers ook een zoutwatervis. En dan is er ook nog de HEIL-BOT: grote schol van de soort Hippoglossus hippoglossus. Maar wat veel mensen niet weten, is dat BOT ook een Groninger band is.
Van links naar rechts:
Erik
de Brokkenpiloot: zang
Arf
Fartvader: basgitaar & zang
Wally
uit Timboektoe: gitaar & zang
Martino
ludwig von Beukhoven: drums
Rolf
de Wolf: gitaar
Arthur: "Baron Squeemore was
natuurlijk het petri-schaaltje waarop BOT is gekweekt! Het begon
allemaal met een paar Squeemore-baccillen, die langzamerhand door
kruisbestuiving en ernstige mutatie zijn uitgegroeid tot de
resistentste ziekte van de Groningse muziek-scene!
Toen we reeds enige tientallen onbesuisde voorbijgangers besmet
hadden met het BOT-virus, waren wij door het alom lodderige oog
van het Ministerie voor Banale en Onzinnige zaken opgemerkt.
Dit mysterieuze ambtelijke apparaat had kennelijk
OPTA-pretenties, want kort daarna kondigde het een algeheel
vloekgebod af, om zo de band van BOT aan banden te leggen. En
toen wisten wij natuurlijk wel hoe laat het was! Niets werd
gespaard; de gekke koeien waren al snel ten prooi gevallen en ook
de konijntjes waren niet meer veilig. Leugenaars die de duivel
lieten zien dat er stront aan de knikker was en met een bruine
sabbat op het podium in super stereo krakend zaalgeluid, zwiepte
de manen in het rond!"
Martijn en
Walter speelden vanaf 1994 samen in Mouse, Seconds Away en daarna in Baron Squeemore. Vervolgens werd thuis onder
goede secundaire omstandigheden met Trio Fiasco muziek opgenomen.
In 2000 wordt een aantal keer gejamd met Arthur onder elke week
een andere naam met De Aarsruis Foundation als overkoepelende
organisatie.
Helaas had Arthur nog wat borden te wassen op
Terschelling.Tijdelijk gaat de band door met Klaas van der Meulen
op gitaar en zang en Skin op bas. Als de Aarsruis Foundation
wordt deel genomen aan de Talentscout in Simplon. Klaas is
bandgenoot van Walter in Spiritual Dissolvent en de Fairy
Taylors.
In 2001 wordt de draad weer op gepakt met Arthur en Neil uit de
kroeg gesleurd. Dat blijkt een gouden zet: binnen een paar
maanden een spetterend optreden en een leuke demo met 13 botte
liedjes.
Banale Onzin
Therapie was geboren en een groeiend fenomeen in Groningen.
De perfecte mix van ingewikkelde muziek, simplisme en humor
leiden tot banale onzin.
Het genieten van hun muziek is een geestverruimende therapie voor
een ieder die niet in hokjes wil (blijven) denken.
In welk muzikaal hokje moeten we BOT dan plaatsen?
Ze omschrijven hun muziek als prettig gestoorde freakrock, freak
of jaren 70 rock in een nieuw jasje. In ieder geval mag alles en
is geen grens te ver.
De liedjes zijn multi-linguaal: Nederlands, Engels, Frans, Duits,
Brusnavskisch en Arabisch.
Martijn:" BOT valt eigenlijk
niet te vergelijken met bestaande bands, het is een muziekstijl
op zich.Als het dan toch een richting moet krijgen, worden ze wel
vergeleken met Supersister, Gong, King Crimson en de reggae
stukjes zijn een beetje Doe Maar-achtig.
Maar
Zappa is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen.
Een quote van de Groverpopjury: 'Neem nog een snuif en go into
the Zappa-world!'.
Maar wij zijn te rocky voor Zappa, vind ik zelf. Wat wij zelf
gehoord hebben in de loop der jaren is dat wij soms wat weg
hebben van King Crimson (Er is zelfs sprake geweest dat we op een
'King Crimson Avond' zouden gaan spelen, maar daar is nooit wat
van terecht gekomen).
Het maffe is dat ik (zover ik weet) de enige ben die wat platen
van die gasten heb.
Ik heb sowieso wel vaker van die 'aha-erlebnissen' als er iets
nieuws boven komt borrelen.
Dan vind ik het ergens op lijken, terwijl de andere boys daar nog
nooit van gehoord hebben.
De muziek van BOT komt vrij spontaan tot stand en dat kun je
hopelijk horen... "
In 2002 deed BOT mee met het Rode Oortjes
Festival in het Platformtheater.
In de voorronde werden ze 'Best of the Rest' verklaard en bij de
finale wonnen ze studiotijd en een opname van die avond.
Voor Neil valt het zwaar het succes met BOT te combineren met het
kroegleven.
Neil:"Ik
dacht dat ik doodging..." Over zijn solo in 'Gekke
Koeien' tijdens de voorrondes van de Grote Prijs van Nederland in
Simplon. Om gezondheidsredenen wordt besloten Neil de ruimte te
geven zich volledig op zijn kroegleven te laten storten.
Tijdelijk gaat BOT door als powertrio.
Neil: "Ik
wordt hier afgeschilderd als een alcoholist!... ach: Laat Maar!
;Daar staat dan wel weer de beste solo van Gekke koeien op. De
problemen kwamen meer voort uit de persoonlijke hoek: Een VVD'er
achter het drumstel, een psychotische malloot op gitaar, maar op
de bassist had ik persoonlijk niet zoveel aan te merken, behalve
op zijn spel dan natuurlijk.
Over die croissantjesbakker op zang, die steeds zo maf loopt te
doen kan ik maar beter zwijgen. En die gitarist die mij zogenaamd
moest vervangen speelt mij soms precies na: dat is eng gewoon!
Laat hem zijn eigen ding doen. Tot slot dan nog dat B.O.T.
spinoff projectje met die zanger van die Boegies: ik dacht dat
die gozer eindelijk geleerd had zijn bek dicht te houden!"
Bij een horecavoetbal wedstrijd ontdekt Walter het vocale volume
van Erik.
Op'Bommen Berend' 2003 voor de Kult maakt Erik zijn debuut bij
BOT.
En het is een groot succes. Eind 2004 komt gitarist Rolf B.O.T.
versterken. Martino 'krijgt' een nieuw drumstel(doorzichtig
oranje en groot!) en samen zorgt dit voor een vette logge sound
die B.O.T. meer gestalte geeft.Ook blijkt hun therapie zeer
geschikt voor bruiloften en partijen(5 afgelopen zomer). Soms
spelen ze een paar keer per maand en soms een paar maanden niet.
Wally:"Dat is eigenlijk veel te weinig. Het ligt voornamelijk aan een gebrek aan Vitamine C in ons voedingspatroon. Wanneer wij allemaal dagelijks 2 ons groente en 2 stuks fruit zouden nuttigen, zouden onze bezorgde moeders ons niet elke dag meer terroriseren en zouden wij eindelijk energie overhouden om achter optredens aan te gaan."
In
2005 blaast Rosa af en toe mee op haar sax. Twee optredens heeft
ze mee gedaan. Ook dat was een succes maar vanwege intergratie
problematiek is de verstrekking van een volledige
verblijfsvergunning nog even uitgesteld.Het repetoir bestaat uit
zo'n dertig nummers en er liggen nog 20 in de kast.Daarnaast
worden de cd's aangevuld met remixes en huis composities van vnl.
Wally.
Eind 2005 begint Wally met Speedy,zanger en ras entertainer bekend van The Chops, Boegies en jammah Tammah de band ADHD Spietmobiel. Arf en Martino stappen ook in dit bootje. Samen met Rudmer(gitaar), Obed(trombone) en DJ(sax) varen ze op ska muziek door heel Nederland....
BOT gaat gestaag door met het componeren van nieuwe nummers. In 2007 zal er weer een nieuwe cd gemaakt worden. Zo'n 10 nieuwe liedjes en een paar gouwe ouwe zullen op die cd komen te staan. Snake skin is alvast een proef opname.
Martino:" Meestal is er eerst muziek. Regelmatig komen Wally en Arf met een idee en anders komt Rolf wel met iets op de proppen. Dan spelen we dat een paar keer, en als het lekker loopt komt de rest vanzelf. Ik bepaal uiteraard de groove waarin het nummer gespeeld wordt, en de breaks en overgangen. Omdat B.O.T. van nature nogal de neiging heeft om van de hak op de tak te springen is een goeie break van essentieel belang. Anders wordt het een onsamenhangend geheel. Teksten komen vaak associatief. Omdat er binnen de band niemand is die enigszins maatschappelijk betrokken is of echt iets te melden heeft, komen we vaak op absurde ideeën. Het is allemaal behoorlijk impulsief, waardoor sommige dingen briljant kunnen zijn, en anderen weer zwaar kut. We proberen de zwaar kutte dingen zoveel mogelijk uit te diepen.
Wally:"Een lied is als een
plant: als je het genoeg water geeft gaat het groeien, en in het
juiste licht geplaatst zelfs bloeien. Nu is de vraag: wat is
genoeg in deze duisternis? Mag een vegetarier ook vleesetende
planten eten? Onze teksten, daar hebben we lang over nagedacht.
Het beste leek het ons om democratisch te werk te gaan. Om en om
een zin. Maar net als in de politiek weet je dan soms even niet
meer waar het eigenlijk over gaat."